Vinstvarning

Vinstvarningarna duggar tätt i dessa dagar: Sony Ericsson, Stora Enso, Rottneros, ett antal storbanker med flera, är alla i samma prekära läge. Vinstvarning, detta besynnerliga ord, är nu så vanligt i spalterna att även de som har ett minimalt intresse för ekonomi har tvingats lära sig vad det betyder. Och det har alltså ingenting att göra med företagare som med gråten i halsen skamset meddelar omvärlden att de misslyckats med att hålla bolagets siffror röda. Tvärtom. De handlar alltsomoftast om gigantiska och välmående bolag, som ledset måste konstatera att den förväntade v i n s t e n blir lägre än väntat: att bolaget kanske bara gör 1 miljard i vinst detta kvartal, mot förväntade 2 miljarder. Som många andra tycker Svenska Akademien att ordet är lite besynnerligt. Åtminstone står följande i SAOL: ”Använd hellre resultatvarning”. Det ordet fick inte en enda träff på vare sig Dagens Industris hemsida eller ekonomisajten E24 eller SvDs sidor. DN använder sig dock av både ordet vinstvarning och resultatvarning.

Klicka här och kom till en artikel från E24 om färska vinstvarningar: resultatvarning
Och här om du vill läsa en artikel från Grönköpings veckoblad: Grön

(april 2008)

Kommentera

Top