En del ord får oväntat snabb spridning. När Svenska språkrådet listar årets nyord brukar dessa ord listas i diverse tidningar och tidskrifter. En försumbar del av dessa ord överlever någon längre tid. Kanske kommer dock ett av nyorden från den senaste listan att leva länge. Ordet är ogooglebar. Det amerikanska bolaget Google gillar inte ordet. Eller rättare sagt: de gillar inte den gällande definitionen. Den lyder: ”Något som inte går att hitta på webben med en sökmotor”. Google kontaktade Språkrådet och förklarade att det i definitionen av ordet tydligt borde framgå att det endast handlar om sökningar i deras sökmotor och inte om vilken sökmotor som helst.
-De ville att deras varumärke skulle vara med i definitionen men vi ansåg att det inte gick eftersom ordet inte längre syftar på varumärket utan har fått en mer generell betydelse, säger språkvårdaren Lena Lind-Palicki på Språkrådet till Sveriges television.
För att slippa en juridisk strid med Google valde Språkrådet helt enkelt att stryka ordet från nyordlistan. Som protest mot sökmotorbjässen förväntar Retorik.se nu att googlare runt om i landet kommer att krydda sin vokabulär med ordet ogooglebar och på pin kiv mena sökningar i – Yahoo.
2013