Att Janne Josefsson på SVT:s Uppdrag granskning kan försätta berg är ingen nyhet. ”Valstugeskandalen” och ”Fallet Louise” är bara två exempel på granskande reportage som ställt saker på ända och fått saker att hända. ”Köttfärsfusket” nu i december avslöjade att ett antal ICA-handlare systematiskt märkt om köttfärs, som blivit gammalt enligt ”bäst-före-datum”. Med hjälp av dold kamera kunde tittarna själva se hur denna hantering gått till. Stor kalabalik har därefter utbrutit.Livsmedelsverket har fördömt hanteringen, ICA har kallat till stormöte för att klargöra den högsta ledningens uppfattning i frågan, aktien har sjunkit, en av de utpekade ICA-handlarna har lämnat bolaget efter 18 år, en förundersökningar har inletts mot de utpekade handlarna och ICA-reklamen har för en tid stoppats, för att nu följas av en reklamfilm som kommenterar den senaste händelsen.
På Uppdrag gransknings hemsida kan du se reportaget och på www.ica.se kan du se den nya reklamfilmen som kommenterar det inträffade.
(december 2007)