Det är inte lätt att hitta anslående och säljande namn på varor och tjänster. Men frågan är om inte Hennes & Mauritz nu har hittat det optimala namnet på sin nya jeanskollektion. För gratis publicitet får de iallafall och bilder på byxmodellen har redan publicerats i åtminstone någon av kvällstidningarna. ”Vi strävar efter namn på våra produkter som ska beskriva dess egenskap och som är gångbara på den internationella marknaden” säger Anna-Carin Björne, presschef på H&M, till Dagens Nyheter.Tydligen har bolaget den här gången dock glömt bort att ta reda på hur väl namnet passar på den svenska marknaden. Eller?
Hennes & Mauritz är väl knappast kända för att dra sig för sexanspelningar i kampanjer och butiksskyltning. Den rumpputande modellen Anne Nicole Smith i bolagets underklädeskampanj kring jul för några år sedan hade förstås som enda syfte att väcka så mycket uppmärksamhet som möjligt. Och, oj vilken utdelning företaget fick. Till och med på DN:s kultursidor publicerades bilden och H&M tackade och tog mot. Hur marknadsstrategiskt namnet på oralsexbyxan Fit Sliq är, låter vi dock vara osagt. Men nog får bolaget åter mycket publicitet. Och all publicitet är som bekant god publicitet.
Se även följande artikel i DN om H&M:s nya samarbete med Madonna: DN Ekonomi
(juni/juli 2006)