Nakenchock

Kvällstidningarnas löpsedelsmakare är alltsom oftast duktiga på att hitta signalord som läsaren reagerar på. Och eftersom kvällstidningar i större utsträckning än andra tidningar säljer på sina löpsedlar är en lyckad löpsedel en som får svenska folket att också köpa tidningen. Ibland är de som gör löpsedlar så kreativa att de till och med hittar på egna ord. Målet verkar vara att bilda ett nytt ord av två säljande signalord. Då blir ordet nämligen dubbelt så bra, verkar man resonera. Nakenchock är en sådan nyskapelse. Nyheten som dolde sig bakom löpsedeln handlade om sångruppen Afro-Dites val av scenkläder på Melodifestivalen 2002. Få reagerade nog nämnvärt på de omskrivna scenkläderna. Fler kommer säkert att minnas det nya ordet. Hur försäljningssiffrorna såg ut för det aktuella tidningsnumret förtäljer dock inte historien.

Läs också den svenska sajten The official home of the Nakenchock, om andra nakenchocker i kvällstidningarna (november 2003).

Kommentera

Top